جدیدترین : 

چگونه حنجره ی خود را تقویت کنیم؟

مردم پیوسته درباره ی شیوه  سخن گفتن ما قضاوت می کنند. الفاظی که هنگام تلکم به کار می بریم، میزان هوشمندی و ظرافت ما را نشان می دهد. از طرز گفتار ما شنونده پی می برد چقدر مطالعه کرده ایم و با چه افرادی همنشین بوده ایم.

بنابراین شیوه  تکلم ما، اندازه ی فرهنگ وسواد ما را نشان می دهد. بایستی همان زبان مادری خودمان را، دقیق تر، شیواتر و روشن تر، تکلم کنیم و برای دلنشین شدن سخن، از حرکات کلیشه ای وساختگی و تکلف آمیز بپرهیزیم.

آوای شما باید دارای طنین ولحن موثر وگیرا باشد. اگر حنجره تان ضعیف است و نمی توانید کلمات را با آهنگ طنین دار و روان ادا کنید، بایستی حنجره خود را تقویت کنید و برای تقویت حنجره و پرورش صدا تمرین زیر را انجام دهید:

در تنهایی با صدای بلند و شمره کتاب بخوانید. هنگام ادای کلمات مراقب باشید که عیب های خود را در سخن گفتن برطرف کنید.

واژه ها را کشیده، روشن، رسا آمرانه و طنین دار ادا نمایید. بهتر است در آغاز، واژه ها به واژه تکلم کنید و هنگام ادای هر واژه، برروی آخرین حرف، کمی « مکث » نمایید.

مثلا درکلمه ی « شتاب» روی حرف «ب» اندکی مکث کنید.

این کار موجب می شود تا کلمات و واژه ها را، نیمه کاره رها نکنید و شتاب زده دنبال ادای کلمه  پس از آن نگردید.

بهره گیری ازدستگاه ضبط صوت وشنیدن صدای خویش توسط آن، در شناسایی و تصحیح معایب تلفظ، بسیار موثر است.

هنگام تمرین خیال کنید با کسی گفت وگو می کنید و می خواهید او را تحت تاثیر بیانات خود قرار بدهید. بر روی هر واژه ای که ادا می کنید، تکیه کنید. جملات را چندان تکرار کنید که ضعف های شما در تلفظ برطرف شود.

برای تقویت حنجره ی خود آواز بخوانید و درحین آواز خواندن، کوشش کنید، طنین باشکوه و آهنگ دلنشین، به آوای خود بدهید.

بدانید که تنها راه بالابردن اندوخته  لغات و توان بهره گیری از واژه ها و اصطلاحات متنوع، آراسته و دلنشین، مطالعه  پیوسته  آثار بزرگ ادبی ایران و جهان می باشد.

کوشش کنید تا استفاده  از « فرهنگ لغات » برای شما به صورت عادت درآید و هر کجا در درک مفهوم لغت دچار مشکل می شوید، به آن رجوع کنید و آگاهانه تر این است که آن کلمه را ریشه یابی کنید.

هنگام تمرینات تقویت حنجره، تنفس خود را تنظیم کنید تا درحین عمل دچار کمبود اکسیژن و یا « نفس نفس زدن » نشوید.

هنگام نرمش کردن نفس عمیق بکشید و این کار را بارها تکرار نمایید تا از ظرفیت ششهای خود تمام و کمال استفاده کنید واکسیژن را به اندازه ی کافی به خون و سایر اندامهای بدن برسانید.

 

تنفس عمیق باید با دهان بسته و با بینی انجام شود. بی گمان پس از انجام دادن تمرینات گفته شده، هنگام سخنرانی و یا سخن گفتن، ازتنفس و اکسیژن به گونه ای بهره میگیرید که فقدان اکسیژن را حس نمی کنید و سخن شما شکلی لطیف و جاذب به خود می گیرد و به زیبایی سخن شما می افزاید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رفتن به نوارابزار